Welk verhaal vertelt leerdata?

Wij geloven dat elke leerinterventie begint met een doel of een droom om bij te dragen aan de kennis en expertise van de medewerker en daarmee aan de verbetering van de performance van een organisatie. Medewerkers krijgen namelijk wel vaker een uitdaging waarvoor net dat ene druppeltje kennis of expertise ontbreekt. 

De vraag naar een leerinterventie komt dan ook veelal vanuit de business. En leerdata biedt de potentie om te voorzien in de gewenste duidelijkheid, zekerheid en eenduidige waarheid. Dit kan natuurlijk alleen als data op een betrouwbare en transparante manier van collectie, analyse en interpretatie tot stand zijn gekomen.

Vormen van analytics

Voordat we hier volledig in duiken; bij EMC erkennen we drie vormen van analytics. Deze drie vormen kunnen wij goed langs de vijf niveaus van evaluatie (Kaufman) leggen. 

Bij EMC maakt elke vorm van analytics gebruik van andere data . Tevens kennen we aan elke vorm een ander doel toe.

Bij het inzetten van analytics hanteren wij vervolgens de vier verschillende niveaus van Gartner. Deze niveaus hebben ieder een andere mate van complexiteit, maar ook in termen van resultaten en strategische inzichten zijn er verschillen.

Maar waarom?! 
In onze optiek zetten we data voor L&D te weinig in. Bij deze data kun je denken aan het blootleggen van de ROI van een training, scrap learning of het gebruik van data in adaptieve leervormen.
Door data te analyseren kan je heel vlot aangeven wat werkt en op welke elementen van een leertraject mogelijk extra aandacht nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een quiz die afhankelijk van jouw antwoorden en aangegeven mate van zekerheid de volgorde van vragen aanpast om jouw leerpad optimaal vorm te geven. Elke deelnemer kan dan door zo’n proces een gepersonaliseerd leerpad aangaan zonder dat dit extra inspanning van L&D vraagt. Succes by design. 
 
Als je evaluatiedata of performancedata van individuen analyseert nadat een leerinterventie heeft plaatsgevonden, dan kan je onder andere:
1.     de leerinterventie doorontwikkelen zodat het beter aansluit bij de behoefte;
2.     medewerkers mogelijk nodige nascholing toesturen;
3.     de toegevoegde waarde van een leerinterventie in euro’s uitdrukken;
4.     leergedrag en leerstijlen van de individuen blootleggen in combinatie met de leercultuur van de organisatie;
5.     het leerbeleid toespitsen op (binnen jouw organisatie) bewezen succesvolle leerinterventies;
 
In onze analyse zien wij data als verhalenvertellers van de situatie. Wij luisteren, kijken, en bespreken daarna met de klant hoe we deze inzichten kunnen inzetten.
 
Wil je hierover in gesprek met ons? Dat kan op 2 december tijdens de EMC Ronde Tafel Sessies. Laat je inspireren over hoe data het verhaal in jouw organisatie kan vertellen. https://emcperformance.nl/rondetafelsessies/

Wil je voor die tijd al met ons praten over Evaluatie en Effectmeting? Neem dan contact op met Paul Janssen via pjanssen@emcperformance.nl

Auteur: Yorrick Mentink
 
emcperformance#evaluatie #effectmeten #leerdata #L&DAanTafel