Tips om je goede voornemens vol te houden

Je goede voornemens volhouden, hoe doe je dat? Het begin van een nieuw jaar is vaak het moment om de balans op te maken; hoe kijk ik terug op het vorige jaar en wat neem ik mee of laat ik achter voor het nieuwe jaar? Het is ook vaak het moment waarop mensen goede voornemens maken. Wat is het vaak lastig om die vol te houden! Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van de mensen met goede voornemens zijn goede voornemens volhoudt. In dit blog vier tips om je een eindje op weg te helpen bij het realiseren van je goede voornemens.

Tip 1: Maak het meetbaar
Het risico van goede voornemens is vaak dat je te grote voornemens maakt of niet realistisch, waardoor je al snel teleurgesteld de handdoek in de ring gooit. Door je voornemens meetbaar te maken, geef je richting en het helpt ook om goed te kijken naar wat je hebt bereikt. Hoe maak je bijvoorbeeld 30 kilo afvallen meetbaar? Door voor jezelf helder te scheppen hoe je dit aan gaat pakken, leg je focus op het afvallen en is de kans dat je goede voornemen slaagt veel hoger.

Tip 2: Verdeel je voornemens in kleinere deelresultaten
Heb je een groot voornemen? Verdeel ze dan in kleinere, behapbare brokken. Wil je bijvoorbeeld een hogere klanttevredenheid realiseren of 30 kilo afvallen? Bekijk dan welke (deel)resultaten je moet behalen om tot dat resultaat te komen. Bijvoorbeeld als je af wilt vallen. Start bijvoorbeeld met twee keer per week hardlopen. Scrum is een bruikbare methodiek die motiverend werkt, omdat je werkt met deelresultaten waardoor je ieder stapje dichterbij je eindresultaat zichtbaar houdt.  Meer lezen over wat Scrum voor jou of jouw organisatie kan betekenen? https://emcperformance.nl/wil-snel-en-flexibel-opleiden/

Tip 3: Baseer voornemens op intrinsieke motivatie
Daniel Pink heeft interessante inzichten over intrinsieke motivatie van mensen. Volgens Pink zorgt het aansluiten bij de intrinsieke motivatie voor betere prestaties. Voor wat betreft de goede voornemens; als je écht resultaat wilt, laat ze dan aansluiten op waar jij écht voor warm loopt. Bekijk voor meer inspiratie ook eens zijn video ‘Drive: the ultimate truth about what motivates us’ https://emcperformance.nl/daniel-pink/

Tip 4: Houd het nieuwe gedrag 40 dagen vol
Je hersenen leggen verbindingen die, naarmate je iets vaker doet, sterker worden. Dit betekent bijvoorbeeld dat als je vaak klaagt, het de volgende keer ook vanzelfsprekender en makkelijker wordt om weer te klagen. Wil je gedrag veranderen? Zorg dan dat je hersenen nieuwe verbindingen aanleggen door nieuw gedrag te blijven vertonen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je nieuw gedrag 40 dagen volhoudt, het beklijft. Bekijk voor meer inspiratie over breinkennis ook het interview met collega Ria van Dinteren; https://emcperformance.nl/breinkennis-helpt-ons-het-leren-te-versnellen/

Ik wens je een inspirerend en leerzaam nieuw jaar toe en veel succes met het realiseren van jouw goede voornemens! Laten we elkaar eind 2018 nog eens hierover spreken!

2 Comments

  1. Hans Hans schreef:

    Dank je wel Lotte voor je leuke , leerzame blog! Groet Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.