Brené Brown

EMC-adviseur Stephan kijkt terug op de ATD, het grootste L&D-congres ter wereld. Deze keer blogt hij over de 3e dag in Denver. 

Weer een goede keynote vandaag: Brené Brown nam ons, op haar eigen wijze en met veel humor, mee in Courage and Vulnerability. Wat mij bijblijft?

  • the absence of connection is suffering;
  • vulnerability is a trust builder;
  • vulnerability is not weakness but courage;
  • emotion is driving, not cognition.

Hieronder vind je het verslag in het dagelijkse ATD-magazine over deze inspirerende keynote.

ATD Brene Brown

Beurs

Aansluitend heb ik de beurs bezocht. Het is apart om te zien dat op de beurs bijna geen trainingsbureaus (meer) aanwezig zijn, maar vooral bedrijven die leren en ontwikkelen ondersteunen met technologie. Met een bril, mobiele telefoon en koptelefoon ervaren we wat Virtual Reality (VR) kan betekenen om een leeromgeving te creëren waar je kunt oefenen in complexe of risicovolle handelingen. Maar ook onboarding kan je ondersteunen met VR.

Ook heb ik uitgebreid gekeken naar Adaptive Learning bij een Deens bedrijf. Het is echt mogelijk om leren te individualiseren en leerpaden te verkorten, dichtbij de werkplek en de ondersteuning ook beschikbaar te hebben in je eigen werk. De data die je met Adaptive Learning verzameld, is vervolgens ook een goede basis voor het verbeteren van programma’s en gerichte bijscholing waar nodig.

Build a better reaction sheet

EMC Performance werkt al meerdere jaren met vragenlijsten voor de evaluatie van onze leer- en ontwikkelinterventies. Deze zijn samen met onze Amerikaanse Partner CEB ontwikkeld. Hoewel we zelf de nodige knowhow in huis hebben trok de workshop van Wendy Kirkpatrick mijn aandacht, want wij kunnen ons ook verder blijven ontwikkelen.

Wendy Kirkpatrick nam ons mee hoe je een evaluatieformulier op reactieniveau verder kunt verbeteren. Voor mij introduceerde ze een nieuwe term: Blended Evaluation

Blended Evaluatie is een methode waarin je:

  • gegevens verzamelt vanuit meerdere bronnen gebruikmakend van meerdere methodes;
  • gegevens verzamelt in een hybride vragenlijst die twee of meerdere evaluatieniveaus meeneemt;
  • bevindingen monitort, verzamelt en rapporteert om de performance van deelnemers en organisatieresultaten te verbeteren.

Daarnaast introduceerde ze de termen Learner en Trainer Centered Questions.

  • Vragen gericht op de deelnemer:
    • niet: de programmadoelstellingen zijn bereikt;
    • wel: ik kan een intakeformulier goed invullen.
  • Vragen gericht op de trainer (herkenbaar en te beantwoorden door de deelnemer):
    • niet: de trainer was deskundig;
    • wel: de voorbeelden die de trainer kan ik toepassen in mijn werk.

Morgen is het alweer de laatste dag van de ATD. Ik zie nu al uit naar de closing keynote van Jeremy Gutsche over Better en Faster. Maar vanavond eerst de grote ATD feestavond in het Denver Museum of Arts. Het schijnt dat de Nederlandse delegatie hier altijd de sfeermaker is, dus ik ben erg benieuwd.

Ik houd jullie op de hoogte van onze ervaringen en belevenissen.

Stephan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.