Succesrecept voor on-boardingprogramma’s

elke dag beter

On-boardingprogramma’s zorgen voor medewerkers die sneller productief zijn, eerder beschikken over de juiste kennis, zijn over het algemeen eerder meer betrokken én blijven langer werken binnen de organisatie. Genoeg redenen voor EMC om te starten met een eigen On-boardingprogramma.

Toen ik als adviseur bij EMC aan de slag ging, kreeg ik de opdracht een on-boardingprogramma te ontwikkelen. Voorafgaand aan het ontwikkelen inventariseerde ik wat ik nodig had om tot een succesvol product te komen. Deze ingrediënten gooide ik in de mixer met als resultaat: een inwerkrecept dat is aan te passen aan de individuele leerbehoefte.

Ingrediënten

  • Nut en noodzaak: het goed inwerken van medewerkers laat positieve resultaten zien voor onder andere productiviteit, een snelle groei in kennis en de duur van het dienstverband. Ook voelen ze zich meer betrokken bij en verbonden met de organisatie.
  • Het doel: nieuwe collega’s gedurende een één jarig programma toerusten met de gewenste kennis, vaardigheden en gedrag zodat zij het EMC DNA, de belangrijkste uitgangspunten en werkwijzen kunnen uitdragen in hun werk.
  • De doelgroep: nieuwe collega’s – en daarmee behoorde ook ik tot de doelgroep. Ik heb daarom onder andere mijn eigen leerbehoefte centraal gesteld in het ontwerp.
  • Uitgangspunten: des EMC’s waren uitgangspunten natuurlijk werkleren, co-creëren en het verbinden van leren en (zichtbaar) resultaat.
  • Leerdoelen voor de doelgroep: een belangrijke basis voor succesvol resultaat. Leerdoelen in dit inwerktraject hadden onder andere betrekking op kennis van randvoorwaarden en faciliteiten om het werk goed uit te kunnen voeren, het op de juiste wijze gebruik weten te maken van informatiebronnen en het proeven van de organisatiecultuur.
  • Informatie, interventies en werkvormen: om medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren in het leren heb ik zowel filmpjes, animaties, artikelen, tests, quizjes en werk gerelateerde opdrachten in het programma verwerkt. Door de afwisseling heb ik ingespeeld op verschillende leervoorkeuren. Bovendien maakt het leren leuk!
  • Een online omgeving: ik zocht een geschikte elektronische leeromgeving. Na de voor- en nadelen afgewogen te hebben besloot ik met Moodle te gaan werken; een open source ‘Cursus Management Systeem’ om online leeractiviteiten te creëren.
  • Individuele ontwikkelingsruimte: in de basis is het inwerkprogramma voor iedereen gelijk, maar heeft iedereen natuurlijk ook eigen leerwensen en –behoeften. Binnen de kaders is er daarom ruimte om een eigen pad te bewandelen met persoonlijke leerdoelen, ruimte voor reflectie, feedback en een mentor.
  • Evalueren: tijdens de start van het ontwerpproces heb ik ook een effectmetingsplan opgesteld om het programma te evalueren.

Tijd

Ontwikkelingsproces: ± 2 maanden
Tip: hiermee kan je dit proces wellicht versnellen! Klik hier voor meer info.

Doorlooptijd inwerken: ± één jaar

Resultaat
Een éénjarig blended leertraject met daarin focus op het EMC DNA, EMC’s belangrijkste uitgangspunten en principes, werkwijzen, processen, sales en systemen. De eerste vier werken is het programma intensief: nieuwe collega’s worden ondergedompeld in informatie, (werk gerelateerde) opdrachten en testen. Daarnaast worden ze ook uitgenodigd om het werk zelf op te zoeken: het bezoeken van klanten, het meeschrijven aan voorstellen, het ontmoeten van collega’s en het delen van visies en inspiraties. Dit met als doel om na één maand zoveel mogelijk geproefd te hebben van EMC, om hier vervolgens bij en met de klant mee aan de slag te gaan. Naast de vaste onderdelen in het programma is er vrijheid om het inwerken aan te sluiten op persoonlijke wensen en ambities. Na de eerste intensieve periode volgt een periode waarin alle kennis, indrukken en ervaringen nog meer context krijgen: door voor klanten te werken, door regelmatig te sparren met een mentor en door steeds te blijven reflecteren.

Tips & tricks voor het ontwikkelen van een on-boardingprogramma:

  • Blenden, blenden, blenden: ik ben ervan overtuigd dat naast een online programma, nieuwe medewerkers ook het werk zelf op moeten zoeken (bijvoorbeeld in opdrachten); juist daardoor creëer je condities voor duurzaam resultaat.
  • Filter de zin van de onzin: soms lijkt werkelijk alles van essentieel belang voor een inwerkprogramma. Het is effectiever, leerzamer en leuker om iets te bewaren voor de periode na het inwerken, bijvoorbeeld het opzoeken van verdieping. Het samenwerken met verschillende disciplines (en dus perspectieven) helpt je om zaken te filteren en tot een kern te komen.
  • Het waarom: de why’s vliegen ons tegenwoordig om de oren en ook ik geloof in het delen van het hogere doel. Waarom doe je als organisatie wat je doet en waarom geloof je daarin? Door nieuwe medewerkers mee te nemen in het DNA en ze te laten reflecteren op eigen waarden en overtuigingen. Beide partijen weten dan wat voor vlees ze in de kuip hebben en waar ze elkaar kunnen aanvullen en versterken.
  • Op smaak gemaakt: logisch dat de basiscondities in het inwerkprogramma voor iedereen gelijk zijn. Toch is het mogelijk collega’s zelf richting te laten geven aan hun eigen inwerkproces. Je kunt ook een persoonlijk leerpad creëren, door een bepaalde mate van vrijheid in te bouwen. Wat zijn jouw wensen en ambities, hoe kan je daar komen en wanneer ben je tevreden?
  • Practice what you preach: zorg dat het inwerkprogramma een afspiegeling is van de belangrijkste waarden, uitgangspunten en werkwijzen van de organisatie. Wel zo consistent en overzichtelijk.

Wil jij ook een on-boardingprogramma ontwikkelen voor jouw medewerkers, wil je het huidige traject eens onder de loep leggen of wil je meer weten over andere succesrecepten van EMC? Mijn collega’s en ik gaan er graag met je over in gesprek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.