Spaced learning lost vergeten curve op!

overzicht statistieken

Herhalend leren oftewel Spaced learning levert meer impact op. Het is geen nieuws. Maar het wordt nog te weinig gedaan. Paul doet daarom verslag van de presentatie van Clark Quinn over het belang van meer wetenschap binnen onze branche.

We weten allemaal dat een eenmalig leerevent het minst impact biedt. Waarom blijven we het toch doen? Clark Quinn pleit ook dit jaar op de ATD voor meer wetenschap in de branche. Voor HRD’ ers een bekende naam. Quinn kiest de kant van de wetenschap. Hij spreekt over zijn laatste boek ‘Milennials, goldfish & other training misconceptions.’ Hierin beschrijft hij waarmee wij in onze ontwerpen onterecht rekening houden en over het gebrek aan wetenschappelijk bewijs over millennials anders leren dan andere generaties. Waarom houden we er dan rekening mee in onze ontwerpen?

Impact

Hij pleit voor ontwerpen waarvan bewezen is dat ze impact hebben. Hij sprak hier al eerder over in het boek van Jos Arets en Vivian Heijnen 70 20 10. Wat werkt dan wel? Effectief leren op de lange termijn bereik je door te herhalen. Dit werd voor het eerst opgemerkt door Ebbinghaus in 1885. Volgens hem hebben we naast een leercurve (mensen de tijd nemen om te leren in de eerste plaats), ook een “vergeetcurve” (we verliezen wat we leren als we het niet regelmatig gebruiken). Effectieve leeroplossingen zijn er om mensen te helpen zo snel en efficiënt mogelijk te leren en het vergeten te minimaliseren.

Spaced Learning Approach

Just-in-time Performance Support is een antwoord op dit probleem. Als je iets leert net voordat je het moet gebruiken, dan is er geen tijd om te vergeten. De praktijk ziet er vaak anders uit. Voer een Spaced Learning Approach in. Als je een leerprogramma ontwerpt met ‘ruimtes’ tussen de interventies, geef je deelnemers een model, concept, kennis, achtergrond, enz.  Na een bepaalde periode geef je hetzelfde concept opnieuw en na een bepaalde periode geef je opnieuw dezelfde informatie. Hoe complexer de inhoud, hoe vaker je herhalingen doet. Ontwerpers die de spaced-learning-aanpak gebruiken, focussen op verschillende manieren van presenteren van dezelfde informatie. Dit is anders dan een traditionele manier van ontwerpen. Daarin zijn we geneigd te kijken naar ‘aanvullende’ informatie of steeds ‘nieuwe’ informatie geven.

Herhalen

We weten natuurlijk allang dat als je ergens goed in wil worden, je dit heel vaak moet oefenen. Steeds hetzelfde doen, opnieuw en opnieuw. Dit staat in ons vak op gespannen voet, want als een deelnemer zegt: ‘ik heb vandaag niets nieuws geleerd’, lijkt de leerinterventie in de ogen van de deelnemer nutteloos. Terwijl we weten dat herhalen van hetzelfde veel meer impact heeft. We zullen dus vaker dezelfde informatie opnieuw moeten geven om de impact van leren te vergroten.

Maak het leuk

Creativiteit is nodig om dezelfde informatie leuk te maken. We kunnen bijvoorbeeld verschillende media gebruiken, oefeningen geven, storytelling of simulaties. Voor mijn gevoel staan we op een belangrijk kruispunt in ons vak: Kiezen we voor steeds nieuwe informatie of voor het herhalen van dezelfde informatie? Kiezen we voor een training van 1 dag of voor 4 trainingen van 2 uur?

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *