Pon

pon

Sterker verkoopteam met coaching on the job

Tegenvallende resultaten met betrekking tot het behalen van verkoopdoelstellingen waren voor Pon aanleiding om het ‘Sales-acceleration’ programma voor verkoopleiders te ontwikkelen. Dit programma was een mix van e-learning, vijf klassikale trainingen en drie coaching on the job-sessies. De uitvoering van de coaching on the job-sessies was voor Pon reden voor de volgende vraag aan EMC:

‘Help ons met de uitvoering van de coaching on the job-sessies die bijdragen aan sterke verkoopteams die zorgen voor 6-10% meer sales’.

Onze Aanpak

Het ‘Sales acceleration’ programma startte met een centrale kick-off. Hier hebben onze coaches met alle verkoopleiders een intake uitgevoerd om de wensen en persoonlijke doelen van de verkoopleiders ten aanzien van de coaching on the job sessies vast te stellen en deze te vergelijken met de programma- en organisatiedoelen. De verkoopleiders legden hun persoonlijke doelen vast in een plan van aanpak.

Tijdens elke coaching on the job-sessie monitorden onze coaches samen met de verkoopleiders ontwikkelpunten. Aan de hand van een format met gedragsindicatoren verzamelden de verkoopleiders informatie uit hun werkpraktijk zodat continue verbetering kon plaatsvinden. In een afsluitend driegesprek tussen verkoopleiders, hun managers en onze coaches werd de toegenomen kennis en kunde en toegenomen salesomzet geëvalueerd.

Resultaat

Naar aanleiding van de tussentijdse evaluaties en het driegesprek zijn de programmadoelen bijgesteld naar maximaal 6% extra sales. Ten slotte leidde het sales acceleration programma tot een vervolg waarbij verkoopleiders extra gecoacht werden op persoonlijke effectiviteit.

“De begeleiding die ik van EMC heb ontvangen heeft voor mijn werkgever geresulteerd in een completere medewerker die sterker staat in moeilijke situaties, en beter oplossingsgericht is gaan denken. Daarnaast heb ik de persoonlijke begeleiding van Thomas als bijzonder prettig ervaren, mede dankzij zijn eigen ervaring in diverse disciplines maar vooral vanwege zijn groot empathisch vermogen. In deze leerzame periode heb ik mijn verbeterpunten aangepakt en mijn sterke vaardigheden verder ontwikkeld. De coaching ‘on the job’-sessies zijn voor mij de spiegel geweest die mij heeft laten inzien hoe ik bij anderen overkom en die mij heeft gemotiveerd de positieve ontwikkeling aan te gaan”!

Frank Hilberink, manager Audi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.