Performance verbetering? Integreer!

kaas in pekelbad

Binnen FrieslandCampina is learning & development volledig geïntegreerd in de business. Hoe zij dat doen? Lees hier het verhaal van Guus van Deelen, manager L&D bij FrieslandCampina.

Iedere organisatie wil optimaal presteren. Hoe word jij samen met je team steeds een beetje beter? En hoe zorg je ervoor dat ook je meest lastige doelen behaald worden?

‘Learning en development experts staan in dienst van de business en sluiten aan op de doelstellingen van het bedrijf.’ Is een van de eerste zinnen die Guus uitspreekt wanneer ik met hem in gesprek ben. Geen “U vraagt wij draaien”. ‘De learning & development expert analyseert  het probleem en kijkt kritisch naar de mogelijkheden om het probleem zo slim mogelijk op te lossen.’  

Guus heeft een duidelijke visie: ‘een performance gerichte aanpak, kan alleen als je doordringt tot de kern van de (performance) problemen. ‘Binnen onze afdeling staat in plaats van de leervraag, het organisatieprobleem centraal. Alleen dán kom je tot de juiste oplossing. Veel collega’s zijn geneigd direct te denken in termen van opleiden, trainen en coachen. Toch is dat niet altijd de oplossing.’

Het effect van trainen

De trainingsindustrie staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen, en dat betekent een andere rol voor lijn-en HR managers en de trainers zelf. De tijd van het klassieke trainen: de man of vrouw voor de groep, de teacher-centered aanpak verandert. Door technologische ontwikkelingen zoals, digitale platforms; apps en webinars was de rol van de trainer al aan het veranderen. Deze verandering wordt nog eens versneld door ontwikkelingen als gepersonaliseerde leergangen en het agile werken. Ja, het zijn ook voor trainers disruptieve tijden. Trainers bewegen zich naar een meer holistische aanpak waarin er meerdere vormen en middelen benut worden. Organisaties sturen steeds meer aan op resultaat waardoor het effect van trainingen en cursussen vaker centraal staat. Het was al in 2008 dat Jos Arets aangaf dat het trainen weinig bijdraagt aan de organisatieresultaten en dat met name klanten er niet veel van merken als niemand meer naar een training gaat.

De business geeft ons bestaansrecht

Volgens Guus is het belangrijk te kijken naar: ‘Welke problemen zijn er op de werkvloer? Welke doelstellingen streven we na? Dus niet: “Wat moeten ze leren?” Want deze vraag is per definitie gericht op een leeroplossing. Ik schat dat zo’n 60 tot 70 procent van de vragen (niet alleen) leervragen zijn. De opdrachtgever vermoedt dat het met een gebrek aan ‘kunnen’ te maken heeft en dus met leren opgelost wordt. Toch speelt er vaak iets anders. Vrijwel altijd is de vraag een meerkoppig monster waarbij er uitdagingen zijn rondom werkprocessen, afstemming van rollen, onduidelijkheid over werkwijze en een gebrek aan kennis en kunde. Deze complexe problemen los je nooit op met alléén trainen. Waarmee ik niet zeg dat trainen slecht of ouderwets is. Het gaat om de volgorde waarin je een probleem analyseert. Een training kan de meest passende, logische en effectieve oplossing zijn als je  na een analyse van het probleem tot deze conclusie komt. Maar te vaak zie ik opleiders te snel denken in trainingen terwijl de oorzaak van het probleem op een heel ander vlak ligt.’

Probleemoplosser

‘De tijd is voorbij dat onze afdeling alleen leeradviezen geeft, wij lossen problemen op, vaak in co creatie met de klant en andere expertises binnen de organisatie. Je ziet binnen het L&D vakgebied ook dat er naast traditionele academies op andere manier L&D wordt bedreven. Denk vanuit de performance (bedrijfsresultaten) en geef op basis van deze performance (leer)adviezen. ‘

Effectieve performance support

Ik ken slechts een paar bedrijven die verder zijn in het verzetten van de focus naar de werkvloer. Soms uit noodzaak, zoals bij ABN AMRO, waarbij de Academy opgeheven werd en de learning activiteiten naar de business zijn gegaan. Bij Achmea koos men ook voor een directe gerichtheid van L&D op de business. FrieslandCampina is naar mijn idee nog verder gevorderd in de focus op performance. Bij FrieslandCampina spelen ze in op meer lange ambities zoals duurzame inzetbaarheid, maar ook op actuele issues op de werkvloer. Dit kan te maken hebben met techniek, logistiek, veiligheid of hygiëne. De kwaliteit van de producten van het bedrijf staat centraal.

Stoplicht

Guus: ‘ Zo hadden wij eens een issue met kaas dat te lang in het pekelbad bleef liggen, waardoor ze afgekeurd werden. Als afdeling kregen wij de vraag hiervoor een cursus te ontwikkelen.  In plaats van dat te doen onderzochten we eerst de grondoorzaak van het probleem. De oorzaak? Het bleek dat de kazen niet makkelijk zichtbaar waren voor de operators waardoor soms de aanname werd gedaan dat de kaas al uit het bad was. Wij implementeerde een praktische oplossing en brachten een stoplicht aan bij het pekelbad. Groen: kaas er in, Rood: kaas er uit, op deze manier kon de operator in één oogopslag zie of het bad in bedrijf was. Hiermee werd veel geld gespaard en het probleem opgelost zonder ook maar een minuut opleiding. Geen rocket science, maar wel effectief. En dáár gaat het om: problemen oplossen waarbij je aan de business het effect van je oplossing aantoont (liefst in euro’s).’

Impact vergroten

‘Om aan te sluiten bij de taal van de organisatie en om meer de impact van ons werk aan te tonen, werken we steeds meer met dashboards, KPI’s andere data die minder gebruikelijk waarin binnen het L&D vakgebied. Door meer fact driven te werken zitten we met belangrijke stakeholders sneller op één lijn omdat we minder op basis van ‘onderbuik’ het gesprek voeren en meer op basis van feiten.’

Leercoaches

Bij FrieslandCampina werken ze met 10 Leercoaches voor de 22 productielocaties in Nederland. Deze L&D professionals staan met één been in de L&D afdeling en met het andere been in de business. Door L&D op een hybride manier te organiseren (combinatie van centraal en lokaal) ervaren locaties maatwerk waarbij we best practices op centraal niveau gedeeld worden en op basis daarvan een standaard werkwijze gemaakt worden. Daarnaast werken zij ook met werkplekopleiders binnen de productielocaties. Mensen van de werkvloer die collega’s opleiden en ondersteunen in het leerproces. Zij stemmen met de Leercoaches af over dat wat nodig is.

Inspirerend

Inspirerende zienswijzen en ervaringen waar wij als EMC professionals, zowel de trainers, coaches als ook de opleidingskundigen mee aan de slag gaan. Op naar de echte Performance, Ride on!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.