Ik wil met zelfvertrouwen het verkoopgesprek in

 

Waarom geven we de beste adviezen in vriendschappelijke gesprekken? Of je nu dat ene middeltje van de Etos adviseert of die fantastische personal trainer aanraadt. In al deze gesprekken is het jouw doel om de ander te helpen. Waarom werkt dit zakelijk anders?



 
 
Ten eerste zit je niet bij elkaar op een verjaardag, ten tweede maakt iemand speciaal tijd vrij en ten derde overheerst vaak het gevoel: ‘Ik moet verkopen om mijn targets te halen’. Hoe kom je los van deze factoren en zorg je dat het gesprek vriendschappelijker verloopt. Als je betrouwbaar bent en gelooft in jouw product, staat niks in de weg om een kei te worden in sales. Wat voegen wij toe?

Meer durf, plezier en zelfvertrouwen!
Bij veel mensen roept sales een negatieve associatie op en dat is jammer, want jij zit bij iemand aan tafel die je kunt helpen. Om het beste uit een verkoopgesprek te halen, hebben wij twee methodes ontwikkeld. De LEF-methode en de MOPET-methode. Door angst, mis je vaak de fun! In de LEF-methode ligt de nadruk op jouw remmingen. Waar ben je bang voor en hoe komt dat? Met deze methodiek leer je omgaan met je angsten waardoor je ze durft bloot te leggen en werken aan het wegnemen van deze angsten. Er ontstaat meer durf, plezier en zelfvertrouwen in je functie. De MOPET-methode zorgt ervoor dat je de juiste vragen leert stellen in een (verkoop)gesprek. In de praktijk zien we dat MOPET een mooie aanvulling is op de LEF-methodiek.

Waarom MOPET?
Met onze MOPET-methode vullen we jouw rugzak met de juiste bagage zodat je met de juiste vragen het probleem van de klant in beeld brengt. Het gevolg? Jouw gesprekspartner ziet het nut in van jouw product. MOPET staat voor Mindset- Omgevingsvragen-Probleemvragen-Effectvragen en Toegevoegde waarde vragen.

 
Dit is MO met een PET op.


MO doet sales, maar weet niet altijd de goede vragen te stellen. MOPET helpt hem daarbij.

De M, Om de juiste mindset te creëren starten we vooraf aan het gesprek met de vraag: hoe ga ik het gesprek in? En wat wil ik bereiken? Deze mindset is medebepalend voor het resultaat van het gesprek. Na de M komen de vier overige onderdelen aan bod. In schema:
 
Waardepropositie
 
LEF- (Liever Eerst de Feiten)

Met deze methodiek vergroot je het inzicht in wat jou belemmert en hoe je vaardig wordt in overtuigingskracht. Deze tactiek komt van pas tijdens (verkoop)gesprekken, leiderschap, communicatie en bij teamwork.
 
 
 
ego man reflection in mirror on a white background
 
Waarom LEF?
Iedereen ervaart in zijn/haar leven sterktes en zwaktes, Je herkent (terugkerend) gedrag dat je wil veranderen. Als je de LEF-methode toepast, worden remmingen blootgelegd en weggenomen. Er ontstaat meer durf, plezier en zelfvertrouwen in je functie. Je bent blijer met je werk. Je ervaart meer geluk en gaat beter presteren; je beleeft meer succes.

Van oud-naar nieuw denken
Veranderen is het moeilijkste wat er is. Gelukkig weten we dankzij wetenschappelijke onderzoeken, veel meer over het denkproces van de mens. In de LEF methode vertalen we dit als volgt: ‘Een klant heeft een klacht en dat levert een gevoel van schrik op. Deze schrik is op basis van jouw zelfbeeld. De gedachte die je hierbij krijgt is dat je deze klant kwijtraakt. Deze gedachte zorgt ervoor dat je je in allerlei bochten wringt en excuses maakt.’

Na het toepassen van de LEF-methodiek?
‘ Je denkt dat je de klant kwijtraakt. Dan toets je deze gedacht op feitelijkheid: “is dat wel zo?” Je wil de feiten boven tafel hebben en gaat in gesprek met de klant. Hierdoor ontstaat een nieuw gevoel, een gevoel van energie en zelfverzekerdheid.’ En jouw nieuwe gedrag? Je bent afgestapt op de klant en het gesprek aan gegaan. Klinkt vanzelfsprekend toch? Waarom regeert er dan toch nog vaan angst binnen organisaties als klanten ontevreden zijn?

In een korte, krachtige workshop oefen je met deze LEF-methode. Je krijgt tips zodat je ermee aan de slag kunt in de praktijk. Paul Aartsen en Hans Prinsen verzorgen deze workshop