Lisanne van Kippersluis gaat voor leren op de werkplek

Inmiddels doet Lisanne andere opdrachten, maar op het moment dat ik met haar FaceTime, werkt ze aan een opdracht voor de gemeente Den Haag. Ze adviseert over ‘leren op de werkplek’.

Deze opdracht startte ze samen met onze collega Stephan Obdeijn. Samen met een aantal collega’s van de gemeente hebben ze een structuur neergezet voor een goedlopende Leer- en ontwikkelafdeling. Ze ontwikkelden een visie op leren. Nu coachten begeleidt ze Een team van adviseurs, bouwers/ontwikkelaars van leerinterventies en supportmedewerkers. ‘Stephan neemt in deze opdracht vooral het procesmatige voor zijn rekening.’ Ze vertelt verder: ‘de cultuur binnen deze gemeente is om vooral formele trainingen en cursussen aan te bieden. Terwijl het effect groter is als je leren ook meer informeel, sociaal en in het werk organiseert. Als je leert kijken naar de oorzaak van het probleem, dan ontstaan er efficiëntere oplossingen.’ 

Echt nodig? 
De vraag achter de vraag helder krijgen. Dáár hebben we echt de focus opgelegd. Dát hebben we erin gebracht door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Wat zijn vervolgens de mogelijkheden rondom interventies? We hebben sessies gedaan om medewerkers en managers mee te nemen in het maken van leer- en ontwikkelplannen. Hoe geef je invulling aan een klantvraag en wat heb je hiervoor nodig?

De rest van haar dag …
Lisanne spreekt met medewerkers uit de business om te inventariseren wat zij nodig hebben om hun werk nóg makkelijker en beter te kunnen doen. Deze gesprekken voert ze samen met iemand van de afdeling leren en ontwikkelen. De collega krijgt dan nog meer zicht op hoe je hier als onderwijskundige aan bijdraagt. 

Nieuwe opdracht
Inmiddels is Lisanne bij ABN AMRO aan de slag. Ze werkt aan een opdracht dat gaat over de nieuwe duurzame strategie van de bank. Daarnaast houdt ze zich ook bezig met een opdracht voor het opzetten van een academy. Deze academy is bedoeld voor medewekers die zich bezighouden met de strijd tegen witwassen en criminele geldstromen.