Leren en ontwikkelen dichter op de werkvloer

Het is aan het begin van de week en Stephan Obdeijn, senior leer- en ontwikkeladviseur is op zijn opdracht bij de gemeente Den Haag. Waarom de samenwerking met de gemeente? Het leren en ontwikkelen dichter op de werkvloer brengen.  

Na een treinreis van een klein uur is Stephan aangekomen op het stadhuis van de gemeente Den Haag. Terwijl we elkaar spreken via Facetime zie ik het immens grote gebouw waarin hij zich bevindt. Ik wil meer weten over de gemeente en zijn opdracht voor de 3000 werknemers van de divisie Onderwijs Cultuur en Welzijn (OCW). Dit zijn medewerkers van o.a. de GGD, Jeugdzorg, Sportvoorzieningen, Wet maatschappelijke ondersteuning en Stad en Bestuur. Veel afdelingen zitten verspreid over de stad zodat ze dichtbij de inwoners zijn.’ 

Maar hoe breng je nou het leren en ontwikkelen dichter op de werkvloer ?  

Inventariseren 
Zijn opdracht is om de trainingen en opleidingen die er voor de werknemers zijn, effectiever en efficiënter te maken. We gaan dit doen door het leren en ontwikkelen zoveel mogelijk op of rond de werkvloer te laten plaatsvinden. Ik vraag hem wat zijn aanpak is en daarom begint hij te vertellen: ‘Het is een opdracht die ik niet alleen doe. EMC’ er Lisanne van Kippersluis en ik werken intensief samen met leidinggevenden en medewerkers van de gemeente. Dit doen we sinds vorig jaar vanuit een Programmateam dat inmiddels heeft geleid tot een nieuwe afdeling: “Ondersteuning & Kwaliteit“. Het team ‘Leren en Ontwikkelen’ valt hieronder.  

Hoe ziet jouw agenda er vandaag uit?
‘We hebben veel werksessie gehad om een goed beeld te hebben van wat waar speelt. Vanmiddag heb ik vervolgafspraken met het team inkoop, contract en relatiemanagement en toezicht en handhaving. In de vorige werksessie hebben we een eerste versie uitgewerkt. Vanmiddag bespreek ik hoe we hier een definitieve versie van kunnen maken.’ 

Nog dringende mailtjes in je inbox?  
In mijn mailbox een mail van een collega uit het Programmateam die bezig is met het onderwerp klantingang. De gemeente wil inkomende vragen van inwoners efficiënter en effectiever behandelen en iedereen die met een vraag naar de gemeente belt, mailt of appt zo snel mogelijk van dienst zijn. Hoe sneller, hoe beter, dus Stephan gaat hier vandaag mee aan de slag. Hij legt op taakniveau relevante functies naast elkaar en bekijkt waar gaten zitten of juist overlap. Dit geeft overzicht op taakniveau zodat duidelijk is wie welke verantwoordelijkheid heeft en dat de juiste vraag bij de juiste persoon aankomt. Het klinkt eenvoudig, maar de uitdaging ligt bij het creëren van een proces dat werkt.  

Voordelen van leren en ontwikkelen dichter op de werkvloer? 

  • Je kunt leren en ontwikkelen koppelen aan presteren, omdat je direct resultaat ziet in de performance. 
  • Je presteert beter als je direct de benodigde informatie erbij kunt pakken. 
  • Leren betekent ook gewoon oefenen. Wat is een betere oefenplek dan op je eigen werkplek? 

Meer weten over deze casus? Neem contact op met Stephan Obdeijn via sobdeijn@emcperformance.nl.