Leiderschap en Performance coaching: ‘Be there’

Performance Coaching door de leidinggevende is een krachtig en passend middel om, zeker in deze tijd, de mindset van medewerkers positief te beïnvloeden. 

“Heb jij dat ook weleens?”, vroeg Kees. “Dat je in gesprek raakt met iemand en je je dan iets later in het gesprek beseft dat je de intro toch gemist hebt?” Kees is een ervaren teammanager in een productiebedrijf en we spreken elkaar regelmatig over werk en leiderschap.  Kees: “Ik moet dan erg mijn best doen om de rest van het verhaal te volgen en de juiste vragen te stellen. Irritant. Zeker omdat die ander het idee heeft dat er niet naar hem geluisterd wordt. Je kijkt dan wel intelligent, maar de ander voelt toch dat je hem niet helemaal gevolgd hebt.” Kees raakt met deze observatie het vak, de kern van het vak leidinggeven. 

Leidinggeven in een hybride werkomgeving 

Hybride werken blijft, is de verwachting. Wat dat precies voor de lange termijn betekent weet niemand. Dat het een groter appèl doet op de leidinggevende is wél duidelijk. Veel medewerkers ervaren dat zij stilstaan in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en missen richting. Dit geluid is in veel middelgrote en grote bedrijven en instellingen hoorbaar. Organisaties zullen extra hun best moeten doen om aantrekkelijk te blijven, zodat talenten binnenboord blijven en om ervoor te zorgen dat het werk ‘goed’ gedaan blijft worden. Hoe dan ook, er zal veel vitamine A (aandacht) gegeven moeten worden door leidinggevenden. Wie herkent tenslotte niet de ervaring van Kees? Het gaat dus om échte aandacht, écht luisteren en daar vaker en meer de tijd voor nemen. Jitske Kramer, corporate antropoloog, auteur, spreker en oprichter en drijvende kracht achter Human Dimensions, benoemt nog een extra laag in het vak van leiderschap. In haar nieuwste, zeer leesbare boek ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ (2020) zegt ze: “In deze verwarrende en zoekende tijden, is er grote behoefte aan duidelijkheid, sturing en controle. De neiging is dat veel leidinggevenden alleen in die controle schieten”. Jitske zegt dan ook: “Focus je als leidinggevende op het ‘wat’ en minder op het ‘hoe’. Ga na of het doel en de prioriteiten duidelijk zijn en laat je medewerkers vrij in hoe ze dit oppakken. Stuur op output en wees bereikbaar voor vragen, maar voorkom dat je in de weg staat. Faciliteer het proces, maar neem het niet over.”

Performance Coaching als middel

Het begrip ‘Performance Coaching’ als middel, als tool binnen werk(plek)leren, komt hier als oplossing wat mij betreft snel in zicht. In het dagelijks werk, zowel op de werkvloer als via het scherm. Geconcentreerd luisteren en bijstaan van je team kan zowel fysiek als digitaal. Het gaat dan niet om de korte tussendoorcontacten, maar vooral om de contactmomenten waarop belangrijke zaken centraal staan: de kwaliteit van het werk, de vorderingen en de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. ‘Be there’: er op zulke moment écht zijn; je bent in het gesprek. Het is een samenwerkingsverband tussen medewerker en leidinggevende of coach en beiden worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. Er wordt ter plekke geleerd. Er is volledige aandacht en daardoor wordt het eerste deel, zoals bij Kees, juist niet gemist. Dit raakt ‘co-active-coaching’, oorspronkelijk ontwikkeld door het Coaches Training Institute (CTI) van Laura Whitworth en Karen en Henry Kimsey-House (2007-2018). Een andere bekende theorie die met Performance Coaching verbonden is, is de theorie van Carol Dweck (2007) over een fixed en growth mindset. Een ervaren leidinggevende kent deze theorie: het gesprek zodanig voeren dat de medewerker onder woorden kan brengen wat hem (nog) dwarszit en blokkeert, wat ervoor nodig is om weer licht in de tunnel te zien en dit te vertalen naar een plan, zodat de medewerker zich beter voelt en weer perspectief ziet.

EMC-collega’s Frank Serraarens en Ted Maros begeleiden in grote bedrijven en instellingen veel leidinggevenden en medewerkers volgens het principe van Performance Coaching.  Zij noemen dit ‘kameraadschap op de werkvloer’. Het gaat daarbij om invloed uitoefenen op je mindset. Zij gebruiken daarbij de beproefde 5-G methodiek die veel raakvlakken heeft met co-active coaching:

Kortom, het vak van leidinggeven staat enorm in de belangstelling en vraagt door de huidige tijd om extra skills die zeker zijn aan te leren! Eén van die belangrijkste skills is Performance Coaching. 

EMC Performance is benieuwd hoe jij deze skill denkt aan te leren in tijden van hybride werken en gaat hierover graag met jou in gesprek. Neem contact op met Hans Prinsen via hprinsen@emcperformance.nl.

Auteur: Hans Prinsen

Mei 2022


emcperformance#werkplekleren#performancecoaching#leiderschap

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email