Krijg leren hoger op de agenda

In 2017 bleek uit het onderzoeksrapport ‘The Challenges of Global L&D’ van de Open University Business School dat bijna de helft van Learning & Development (L&D) beslissers leren niet als belangrijk zien. Een schokkende ontdekking. Je kan vanuit de L&D afdeling gemakkelijk met de vinger wijzen naar die senior manager, want ‘hij begrijpt het gewoon niet’. Maar op dat moment wijzen er ook drie naar de L&D professional zelf. Drie vingers die staan voor drie aspecten, waarmee je L&D wél hoog op de agenda krijgt.


Word je eigen marketeer

Als er supporters van L&D in de organisatie zijn, dan komt leren en ontwikkelen sneller hoger op de agenda. Daarvoor moet je inzicht geven in wat je precies doet en ook laten zien wat je realiseert. De ontwikkeling van anderen mag je dan ook prima etaleren als jouw succes. En sluit aan bij je doelgroep! Zo wordt je volgende traject een op maat gemaakte interventie voor medewerkers en geen ‘moetje van HR’. Precies dát leveren, wat je doelgroep nodig heeft. Dan worden medewerkers zeker fan.

 

Toon business resultaten

In het LinkedIn rapport ‘Workplace learning 2018’ blijkt dat de focus tussen Executives en Talent Developers verschilt. Uit dit onderzoek concludeer ik dat L&D onvoldoende kijkt naar de impact van leren op business resultaten, terwijl senior management daar wél om vraagt. Je vindt aansluiting bij hoger management door juist de ‘return on investment’ zichtbaar te maken. Welke impact levert L&D op voor de business? Dat gaat verder dan leerdoelen en retentie van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan klanttevredenheid, financiële besparingen, verhoging productiecapaciteit etc. Geef bestaansrecht aan je afdeling door je te focussen op de business resultaten!

 

Maak een step-up

L&D op senior level belangrijk maken, doe je door als professional op senior level te acteren. Hiervoor blijf je als ‘ondernemer’ scherp naar jouw rol en verantwoordelijkheden. Dat betekent anticiperen op de business, lange termijn denken, eigenaarschap tonen over business resultaten, risico’s nemen en bovenal jezelf laten zien. Hiermee word jij een gelijkwaardige gesprekspartner bij het senior management. Op die positie ben je in staat om  van gepercipieerde kostenpost een business case te maken. Door jouw step-up, stijgt ook jouw vakgebied naar een hoger niveau.

 

Conclusie

Om L&D binnen organisaties de positie te geven die het verdient, heb jij als L&D professional de touwtjes in handen. Treed meer naar buiten en sluit aan bij medewerkers en management. Want ondanks dat wij weten hoe belangrijk L&D is voor zowel business als medewerker, zit dit nog niet zo in het hoofd van anderen. Tijd dus voor een (personal) marketing offensief en een step-up. Een mooi leertraject voor de L&D professional en uiteindelijk een bijdrage aan het business resultaat!

 

Meer weten over de drie genoemde onderdelen? Of hulp nodig om het ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen? Ik hoor graag van je. Heel veel succes met L&D en jezelf naar een hoger niveau te ontwikkelen. wholtkamp@emcperformance.nl