Blended leren = efficiënt leren

Een groot adviesbureau komt met de volgende vraag bij ons: hoe we kunnen onze leertrajecten efficiënter vorm geven? Zo hebben ze voor hun trainees een traject van ruim een jaar. Dit traject is zowel voor de trainees als voor het bedrijf een succesformule: de top van het bedrijf verzorgt de trainingen en de trainees leren van en met elkaar.

Het traineetraject kost wel tijd (verletkosten) en dus geld. Vandaar dat het bureau naar mogelijkheden zoekt om efficiënter te leren. Natuurlijk met behoud van effectiviteit en inspiratie. We zetten ze op het spoor van Moodle, een gratis open source leeromgeving met maar liefst 60 miljoen gebruikers.

Pilot met elektronische leeromgeving Moodle

Een stevige expertise hebben we als bureau met de inzet van Moodle. We laten het adviesbureau een aantal voorbeelden zien van leeromgevingen die we bij andere klanten ontwikkelden. Dat maakt hen enthousiast. Ook zijn de aanloopkosten voor de pilot beperkt en dat is mooi meegenomen. Samen gaan we via een pilot co-creëren.

Binnen een maand is de leeromgeving in de lucht en leert een traineegroep voor een deel online. Onlangs blikten we terug met de trainees, de docenten en de Academy. Dat levert interessante inzichten op.

Businesskansen: kroonjuwelen & kostenreductie

Om als trainee te groeien in het vak van adviseur, is unieke, onderscheidende kennis en expertise essentieel. Dat geeft hen de mogelijkheid zich te onderscheiden van andere bureaus en collega’s. Ofwel kennis = innovatie = business.

In Moodle nemen we relevante kennis, beproefde aanpakken en best practices van het adviesbureau op. Een schat aan informatie dus: de ‘kroonjuwelen’ van deze klant.

Ook wordt het aantal bijeenkomsten gehalveerd en daarmee de kosten gereduceerd. Een gedurfde stap die ook in het vervolg zorgvuldig gemonitord moet worden, zo geven trainees en docenten terecht aan.

Opleidingskundige kansen

In de pilot nodigen we trainees uit via opdrachten online, actief en samen te leren. De bijeenkomsten sluiten daar op aan. Op die manier bieden we ze een breder palet aan leer- en ontwikkelmogelijkheden. Flipping the classroom kennen ze al uit hun studietijd, dat scheelt.

Innovatief blijkt deze traineegroep ook te zijn: bij hun eindopdracht maken ze actief gebruik van sociale en digitale middelen.

HRD- en businesskansen

Docenten moeten wennen aan Moodle en de andere rol die dat voor hen met zich mee brengt. Een positief effect is dat ze zich uitgedaagd voelen volgende keer meer met elkaar af te stemmen.

De nieuwe manier van leren sluit aan bij de nieuwe manier van veranderen en samenwerken die docenten in de business – bij hun klanten – zien. Steeds weer zijn ze op zoek naar creatieve oplossingen. Ook het aangaan van nieuwe samenwerkingsverbanden en verbindingen is essentieel.

Daar zit ook de motivatie bij docenten en de Academy om verder te experimenteren met deze innovatieve vormen van leren. De verwachting is dat ze daarmee creatieve en innovatieve professionals genereren. En dat komt de business ten goede.

 

EMC
EMC

1 Comment

  1. […] http://www.emcperformance.nl/hrd-en-businesskansen-met-moodle/ Geschreven door Agnes Zandvliet 0 Reacties Markeer Meldt u aan om dit als ongepast te markeren. moodle business Dit toevoegen aan […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.