Hoe hou je je goede voornemens vol?

notitieblokje met pen

Het nieuwe jaar is volop aan de gang. Ben je gestart met goede voornemens? En hoe staat het daarmee? Waarom blijft het toch moeilijk om dat sporten vol te houden en hoe kan je dit keer écht stoppen met roken? 

De eerste valkuil zit misschien al in het woord zelf. Kijk naar de definitie volgens de Van Dale:

voor·ne·men (nam zich voor, heeft zich voorgenomen)
1het plan hebben om

Het plan hebben om, klinkt als iets ver weg in de toekomst. We weten allemaal dat plannen lang niet altijd uitgevoerd worden. Ik heb het dan zelf ook liever over het stellen van een doel. Dit klinkt voor mij al een stuk concreter. Maar ook bij het stellen van een doel, moet je beginnen met het maken van een plan, het bedenken van het doel.

Geloof in jezelf
De eerste stap in het bedenken van een doel, is erin geloven dat je je doel ook echt kunt halen. Uit onderzoeken komt naar voren dat het geloof in je ‘eigen kunnen’ effect heeft op het behalen van je doelen. Dit lijkt simpel, maar dat is het niet altijd. Iets graag willen, is niet hetzelfde als het vertrouwen hebben dat het lukt. Het kan zijn dat je iets als sporten, graag wil, maar dat je niet gelooft dat het gaat lukken. Bijvoorbeeld omdat je weet dat je vaak andere dingen plant, waardoor je geen tijd meer hebt. Of omdat je in de avond geen zin meer hebt om nog te gaan sporten.

Begin klein
Wat in dit geval helpt, is je doel kleiner maken. Begin met het stellen van een haalbaar doel waarin je gelooft. Bijvoorbeeld deze maand ga ik twee keer sporten. Je hebt vertrouwen in het doel wat je opgesteld hebt, waardoor je dit makkelijker behaalt. En daar komt bij dat het halen van je doelen, het vertrouwen in het behalen van je doelen vergroot. En dit vertrouwen zorgt dat je het doel makkelijker behaalt.

Maak je doel concreet
Het hebben van een doel waarin je gelooft is nog steeds niet genoeg om het doel ook daadwerkelijk te behalen. Er zijn nog steeds factoren die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld het sporten uitstelt. Schrijf daarom je doel concreet op. Een handige manier om dit te doen is door het gebruik van ‘implementatie intenties’. Dit houdt in dat je concreet maakt waar en wanneer je je doel gaat behalen.  Je beschrijft je doel in een ‘Als…dan’ vorm.  In het voorbeeld van sporten kun je zeggen; ‘Als ik na mijn werk op dinsdag om 6 uur thuis ben, dan ga ik naar de sportschool’. Het gekozen tijdstip werkt als een teken om je doel uit te voeren. Je kunt de implementatie intenties ook aan een specifieke situatie koppelen. Als je doel bijvoorbeeld is om gezonder te eten kun je stellen; ‘Als ik op een verjaardag ben en iemand biedt me taart aan, dan wijs ik dit af’. Ook in dit geval werkt de vraag; ‘Wil je taart?’, als je teken om je voorgenomen gedrag uit te voeren. Nog een voordeel van het gebruik van ‘implementatie intenties’ is dat het heel duidelijk is of je je doel gehaald hebt of niet. Als je je doel niet gehaald hebt, stel je een concreet nieuw doel. In plaats van het blijven uitstellen van hetzelfde doel.

Leerdoelen
Je kunt implementatie intenties ook goed gebruiken in leertrajecten, laat cursisten een doel bedenken waarvan zij echt geloven dat ze het kunnen halen. Laat ze dit vervolgens opschrijven als een implementatie intentie en het helpt om doelen die in een leertraject gesteld zijn ook echt te behalen.

Wat is jouw doel?
Om doelen te stellen die je ook gaat behalen is het dus belangrijk dat je gelooft in je doel en dat je het opschrijft als een ‘implementatie intentie’. Het op deze manier stellen van je doelen werkt natuurlijk niet alleen voor goede voornemens. Je kunt natuurlijk op elk moment in het jaar beginnen met het doel wat jij wil behalen. Kies vooral een moment waarop jij er vertrouwen in hebt dat je je doel kunt halen. Ik wil meer inzicht krijgen in waar ik in mijn werk nou echt blij van word. Dit is een vrij groot en niet zo’n concreet doel. Als ik hieraan denk heb ik er ook niet meteen vertrouwen in dat dit me gaat lukken, al hoop ik natuurlijk van wel. Waar ik wel vertrouwen in heb, is dat ik elke werkdag iets kan bedenken waar ik die dag energie van krijg in mijn werk. Daarom is mijn doel; ‘Als ik na mijn werk in de trein zit, dan schrijf ik op wat ik het leukste aan mijn werkdag vond’. Dit wil ik het eerste kwartaal doen. Tot nu toe gaat het goed en geeft het me vertrouwen dat ik inzicht krijg. Op die dingen wil ik me gaan focussen in mijn verdere loopbaan.

Welk doel wil jij behalen? En hoe ga jij dit aanpakken?

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial