pokemon

Ik loop op een warme zomeravond door de haven in Amersfoort en vraag me af hoe het komt dat de brug zwart ziet van de mensen. Het blijkt een ‘gym’ te zijn van Pokémon Go. Heel fascinerend: een aantal weken geleden kende niemand dit spel en van het ene op het andere moment is de halve wereld vol van het spelletje Pokémon Go.

Pokémon Go & leren

Als opleidingskundige vind ik zo’n hype fascinerend: wat maakt dat dit spel mensen zo ‘grijpt’? Maar ook, hoe zouden we de aantrekkelijke principes die dit spel gebruikt kunnen inzetten bij het leren en ontwikkelen van mensen? Om je wat achtergrondinformatie te geven, neem ik je mee in de achterliggende theorie.

Virtual Reality versus Augmented Reality

Augmented Reality (AR, letterlijk: verrijkte werkelijkheid) is een technologie die de reële werkelijkheid en de virtuele werkelijkheid met elkaar verbindt. Het is dus de realiteit met een virtuele toevoeging. Virtual Reality (VR) is een gecreërde virtuele realiteit. Bij Virtual Reality worden je zintuigen gemanipuleerd, waardoor je als gebruiker je beweegt in een schijnwerkelijkheid. Je beleeft met je zintuigen deze nieuwe wereld. Ook kun je in deze virtuele wereld veranderingen aanbrengen of acties uitvoeren. VR zie je geregeld voorbij komen door de VR brillen en dergelijke. Als je VR vergelijkt met AR, zie je dat bij AR de reële wereld en de virtuele wereld geruisloos in elkaar overlopen. Als gebruiker zit je gewoon in het dagelijks leven en aan de echte werkelijkheid wordt iets virtueels toegevoegd. Augmented Reality wordt gebruikt bij Pokémon Go. Je loopt door je eigen straat en de verrijking zijn de Pokémons die verschijnen.

Werkende principes

Ik herken een aantal werkende principes in de rage van Pokémon Go, die ook ingezet kunnen worden voor (effectiever) leren:

  • Leren door te doen: met Pokémon begin je gewoon. Je gaat de straat op en ontdekt waar de Pokémons zitten.
  • Leren van en met anderen: je leert waar de Pokémons zitten, waar je de gyms kunt vinden en helpt elkaar zo verder.
  • Leren door te experimenteren: Pokémon spelen is een kwestie van uitproberen en experimenteren. Gewoon gaan en kijken hoeveel Pokémons je kunt scoren.
  • Leren door plezier te maken: samen voor een doel gaan is fun! Dat maakt Pokémon ook aantrekkelijk.
  • Leren met een doel voor ogen: het doel is om zoveel mogelijk Pokémons te vangen.

Ik hoor ook heel graag welke kansen jij ziet en welke werkende principes jij herkent in Pokémon Go. Zet ze hieronder in een reactie. En wil je sparren over de inzet van Virtual Reality of Augmented Reality in jouw werkpraktijk? Neem contact op met Lotte.

2 Comments

  1. Ilona Doorenspleet schreef:

    In dit leren zit een element om jezelf te onderscheiden en beter te maken dan de ander (competitie).

  2. Ilona Doorenspleet schreef:

    Leren met als doel beter te zijn dan de ander of zelfs de beste (competitief).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.