Drie lessen uit design thinking

Drie lessen uit design thinking in mijn rol als onderwijskundige

Design thinking is hot! Bedrijven als Google werken aan nieuwe ideeën door middel van design thinking  in zogenaamde sprintweeks. Steeds meer grote organisaties hebben een ‘experience centre’ of ‘innovation lab’ waarin ze met design thinking aan nieuwe innovaties werken.

Ook als onderwijskundige kun je met design thinking tot goede ideeën of producten te komen. In dit blog drie lessen die ik heb geleerd over design thinking voor onderwijskundigen. Maar eerste een stukje achtergrond.

Wat is design thinking?
De naam zegt het eigenlijk al; denken als een ontwerper. Deze manier van denken is toe te passen op alle gebieden waar innovatie of nieuwe ideeën nodig zijn en wordt veel gebruikt in productontwikkeling. Bij design thinking ga je met een multidisciplinair team werken aan de oplossing voor een probleem. Het team analyseert en onderzoekt wat de gebruiker ervaart en nodig heeft. Creatieve vormen worden toegepast om erachter te komen wat de gebruiker nodig heeft. Ten slotte werkt het team dit idee verder uit en wordt het getest. Aan de hand van een aantal concrete stappen, volg je dit design thinking proces:
Empathize
Leef je in in de eindgebruiker; wat heeft de eindgebruiker nodig? Dit kan bijvoorbeeld door interviews met gebruikers.
Define
Na dit eerste onderzoek; wat is het probleem? Waar loopt de eindgebruiker in het dagelijks leven tegenaan?
Ideate
Vervolgens zoek je samen met je team naar mogelijke oplossingen, vaak met behulp van creatieve brainstormtechnieken. Niet 1, maar het liefst meerdere, zodat je kunt kijken welke oplossing het beste past. Teken of werk deze ideeën uit om ze goed te visualiseren.
Prototype
Maak een eerste prototype van je oplossing om de oplossing nog beter te kunnen visualiseren. Het prototype moet klaar zijn om te kunnen testen.
TEST
Testen, testen en nog eens testen. Om uiteindelijk tot een goede oplossing te komen, is dit essentieel. Het helpt om eventuele afwijkingen op te sporen en om je product te blijven verbeteren.
Mijn drie lessen over design thinking
Wat kan ik hier als onderwijskundige mee in het ontwerpen en ontwikkelen van leeractiviteiten?
1. Start with the end in mind
Iets waar wij als onderwijskundigen veel van kunnen leren; start met de eindgebruiker in je achterhoofd. In het ontwerpen van leeractiviteiten is het essentieel om iets te ontwerpen wat goed aansluit. Een uitgebreide analyse/onderzoek helpt je daarbij.
2. Kill your darlings
Ik vind het vaak best verleidelijk; je komt tot een goed idee en gaat daarmee verder. De les die ik uit design thinking heb geleerd, is om niet meteen voor dit eerste goede idee te gaan. Soms is een 2e of 30e idee een stuk beter. Design thinking helpt je om meerdere ideeën zodat je met het juiste idee aan de slag gaat.
3. Prototype
Volgens mij doen we dit nog niet zo vaak in de HRD-wereld. Waar de productontwikkelaars altijd een prototype maken van een product, zijn wij als onderwijskundigen soms snel geneigd om toe te werken naar het eindproduct zonder te prototypen. Terwijl het maken van een prototype je helpt om het eindproduct nog beter te maken! Dat is er een die ik zeker ga onthouden in het ontwerpen van leeractiviteiten.
Meer weten?
Kom naar onze sessie Design Thinking op dinsdag 15 mei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *