elke dag beter

Op 5 oktober sprak Bob Mosher bij NVO2 over performance support en ‘the 5 moments of need’ en ik was erbij! Ik geef graag wat inspiratie aan je door over deze bijeenkomst.

Je kent het waarschijnlijk wel; als HRD- professional krijg je de vraag ‘ik wil graag een 5-daagse training over leiderschap’. Wat doe je dan? Onze neiging (vermoed ik) is dat je vervolgens op zoek gaat naar een training over leiderschap. Eigenlijk is dat vreemd. Stel je voor dat je naar de dokter gaat met buikpijn en zegt: ‘Ik wil graag medicijnen tegen buikpijn’. Dat is niet zo’n logische vraag. Je wilt de beste behandeling voor de buikpijn, of dat nou medicijnen zijn, tijd, onderzoek of nog iets anders. Vaak hebben we al een training gebouwd, nog voordat de performance is vastgesteld!

Dat is het begin. Echt goed vragen en vaststellen wat er precies nodig is, zodat je kunt aansluiten op ‘the 5 moments of need’. De 5 moments of need zijn:

1. Learning for the first time;

2. wanting to learn more;

3. trying to apply and/or remember;

4. something goes wrong;

5. something changes.

Voor de eerste 2 kan training heel geschikt zijn, ondersteunt met performance support. Voor nr. 3, 4 en 5 is performance support vaak heel geschikt. Als mensen falen in nummer 3, 4 of 5, dan geven we vaak training, terwijl je dan juist performance support in zou moeten zetten!

Hoe ontwerp je performance support?

1. Embedded in the workflow and readily available at the moment of apply;

2. contextual according to specific roles and varying access needs;

3. just enough in the form needed to effectively perform inside the business process;

4. trusted and curated content to support a common language and enable meaningful social collaboration.

Hanteer altijd: 2 clicks en 10 seconden (keep it simple!).

Na deze bijeenkomst ben ik enthousiast om me verder te verdiepen in performance support en hoe ik dit efficiënt in kan zetten bij klanten.

Bob sluit af met een toepasselijke quote:

‘ Don’t try to boil the ocean, first try to boil a cup’.

Dat vind ik een mooie afsluiter. Laten we vooral klein beginnen en elke dag een beetje beter worden! Wil je in gesprek om te kijken hoe jij performance support in kunt zetten? Ik ga graag met je in gesprek!

Performance support: making it do-able!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.