De bijdrage van leren en ontwikkelen

EMC inspire-performance

Wat is de bijdrage van leren en ontwikkelen aan presteren?

‘Hoe kunnen we de bijdrage van leerinterventies aan prestatieverbetering voor- en achteraf in een traject inzichtelijk maken?’ Een antwoord op deze vraag maakt het mogelijk om een weloverwogen keuze te maken om al dan niet (blijvend) te investeren in een bepaalde leerinterventie.

Het inzichtelijk maken wat het (financiële) rendement van leren en ontwikkelen is in veel organisaties een uitdaging. Terwijl de business in toenemende mate expliciet naar de toegevoegde waarde van leren en ontwikkelen vraagt, vinden HRD-professionals het lastig om hier concreet antwoord op te geven. Vanuit deze gedachte heeft EMC Performance een Inspire georganiseerd over de bijdrage van leren en ontwikkelen aan presteren.

De Inspire
De deelnemers aan de Inspire werken voor zowel commerciële bedrijven als publieke instellingen. De deelnemers zijn aan de hand van een video van Sanne Wevers, een korte game en een eigen case aan het werk gezet om een prestatie neer te zetten, te beoordelen en te reflecteren op de verschillende factoren die een impact hadden op deze prestaties. De praktijk leert namelijk ook dat, naast de leerinterventie, andere niet beïnvloedbare factoren, zoals bijvoorbeeld een nieuw systeem of een aangepast proces, impact hebben op een prestatieverbetering. Om de directe bijdrage van een leerinterventie op het resultaat te kunnen meten, is het zaak om deze externe factoren te isoleren.

De Analyst Worksheet
EMC-adviseurs (en organisatoren) Hidayet Bahadin en Stephan Obdeijn reikten tijdens de Inspire de deelnemers de methode van de Analyst Worksheet aan. Dit is een praktische methode waarmee je de bijdrage van leerinterventies op de prestatieverbetering eenvoudig kunt vaststellen. Nadat de deelnemers kennis hebben genomen van deze methodiek, gaan ze aan de slag met een eigen casus uitgewerkt met de Analyst Worksheet. Binnen een half uur tijd kwamen enkele deelnemers tot de (voor hen schokkende) constatering dat een bepaalde opleiding een negatieve return on investment (ROI) had voor hun organisatie, terwijl ze aanvankelijk positief waren over de bijdrage aan de organisatie. Maar andersom vonden ook een aantal deelnemers de bevestiging van een positieve ROI voor hun case. Voor meer informatie over de methode van de Analyst Worksheet, lees de blog van Stephan Obdeijn.

Praktisch en concreet
Met veel energie en enthousiasme over de praktische toepasbaarheid en concrete meerwaarde van de methode, gingen de deelnemers naar huis. Voor hen heeft de methode een concrete houvast gegeven om de waarde van bepaalde interventies op waarde te schatten.

Een greep uit de reacties van de deelnemers:

“Het belangrijkste resultaat voor mij is de kennis van en het inzicht in een relatief gemakkelijk toepasbare methode om een indruk te kunnen krijgen van de toegevoegde waarde van een interventie.”

“Het instrument vind ik zeer bruikbaar en heeft mij op nieuwe ideeën gebracht bij een project. Ik ga zeker mijn team hierover inlichten.”

“De methode heeft mij geholpen om op een minder complexe manier kosten en baten in beeld te brengen.”

Mocht je geïnteresseerd zijn of meer willen weten over hoe je de financiële bijdrage van je eigen programma’s, opleidingen en/of interventies kunt meten, neem dan gerust contact op met Hidayet Bahadin(hbahadin@emcperformance.nl of 06-53512694) of Stephan Obdeijn (sobdeijn@emcperformance.nl of 06-83201421) van EMC Performance.

img_3340  img_3339  img_3338  img_3337  img_3334  img_3333

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.