Een van de moeilijkste zaken om te creëren is beweging binnen organisaties. De afgelopen maanden ben ik veel aan het werk in organisaties die vergelijkbare vragen hebben:
Bij collega’s hoor ik vergelijkbare vragen. Kennelijk is dit een algemeen gevoel van organisaties dat er beweging gewenst is. Een van de meest moeilijke zaken om te creëren omdat juist dit een onbeheersbaar proces is. Vraag me om een leertraject of een blauwdruk en ik kan tot op de week nauwkeurig vertellen wanneer de uitkomst verwacht wordt. Maar bij beweging en innovatie is er wat anders aan de hand. Dit is een proces waarvan de uitkomst niet helder is, wat gaat over mensen en ingeslepen gewoontes en patronen.
Als breinkundige weet ik dat ingesleten patronen in ons brein zo automatisch zijn dat we niet eens doorhebben dat we soms zelf vernieuwing tegenhouden. Een mooie metafoor daarover staat in het boek: ‘Doorbreek de cirkel’, van Arend Ardon. Hij start zijn boek met het voorbeeld van een slipcursus. Het schijnt zo te zijn dat je dan vooral niet moet remmen. Maar remmen is een van die automatismen die we doen zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Bij de start werd hem uitgelegd dat de rode lamp voor op de auto zou gaan branden als hij toch zou remmen. Ook al leek dit onzin: ‘Je weet toch immers zelf wel dat je remt’, bleek de rode lamp geen overbodige luxe. Regelmatig brandde de lamp vanwege onbewust remmen.
De parallel met organisaties lijkt helder: ‘Hoe vaak trappen we op de rem en stoppen we de innovatie, het leren, de beweging’? Omdat het niet de ‘goede’ kant op lijkt te gaan of omdat het resultaat niet helder is?
Hoe creëer je dan wel de beweging in de organisatie?
In dit filmpje van de dansende man in het gras zie je dat het niet gaat om iemand die begint maar vooral om de volgers. Beweging creëer je dus door er voor te zorgen dat je volgbaar bent.
De volgende tips kunnen je daar bij helpen, in willekeurige volgorde: