Vijf scenario’s waarin adaptief leren verschil maakt

Door kunstmatige intelligentie te combineren met cognitief onderzoek is het mogelijk om een real-time gepersonaliseerde leerervaring aan te bieden. Alsof elke medewerker een eigen leraar heeft, online en schaalbaar. Dát is adaptive learning. Benieuwd in welke situaties dit het beste past en er meerwaarde ontstaat?  

Hieronder vijf scenario’s waarin de kenmerken van adaptief leren echt verschil maken.

Werkuren zijn schaars of duur
In omgevingen waar het kritisch wordt als medewerkers niet aan het werk zijn vanwege opleiding of training, is tijdbesparing belangrijk. Adaptief leren richt zich alleen op de onderwerpen die aandacht nodig hebben en skipt de zaken die al bekend zijn. Gemiddeld halveert zo de trainingstijd; waardoor méér uren besteed kunnen worden op de werkvloer. 

Onbekwaamheid leidt tot fouten
Met opleidingen wil je bedrijfsresultaten versterken. Adaptief leren heeft een sterke focus op het bereiken van 100% bekwaamheid. Voor élke lerende. De algoritmes bepalen gaandeweg het beste unieke pad om de leerdoelen volledig te beheersen. Daarbij worden blinde kennisvlekken weggewerkt en neemt het risico op fouten, door onbewust verkeerd handelen, af.

Heterogene groep
Maak je verschillende trainingen die aansluiten op het kennisniveau van elke werknemer? Of een generieke ‘one-size-fits-none’..? Of kies je voor één adaptieve module waar alle leerdoelen inzitten en laat je kunstmatige intelligentie een passend leerpad voor elke werknemer uitstippelen.  Eén adaptieve module die zich automatisch aanpast aan het niveauv van experts, om-te- scholen of nieuwe werknemers. 

Terugkerende trainingen met stukjes nieuwe informatie 
Compliance en wet- en regelgeving trainingen worden vaak als verplichte nummers ervaren. Die om de paar jaar herhaald moeten worden om bijvoorbeeld certificering te behouden. In de adaptieve vorm wordt het voor de werknemer minder frustrerend en tijdrovend. Het algoritme slaat de parate kennis over en focust zich alleen op de ‘weggezakte’ of periodiek nieuw toegevoegde onderwerpen.  

Inzicht in impact van leren is belangrijk
Adaptief leren is gebaseerd op een formatief assessment: leren door vragen te stellen. Elk antwoord wordt door het platform opgeslagen en gebruikt om het leerpad meteen bij te sturen. Tegelijkertijd wordt zo informatie over het kennisniveau van elke deelnemer opgebouwd. Dat geeft een gedetailleerd inzicht over de bekwaamheid van elk leerdoel in de training waar ook een certificering uit kan worden afgeleid.

Meer weten over gepersonaliseerd leren? Neem contact op met onze collega Paul Janssen