Voor de tweede keer op rij hebben wij de Struisvogelaward uitgereikt aan een organisatie die op het gebied van zichtbaar maken van leerresultaat een grote bijdrage heeft geleverd. Dit jaar is Tempo-Team de welverdiende winnaar! Moniek Jacobs nam namens Tempo-Team de award in ontvangst.

Hieronder zie je een korte motivatie uit het juryrapport:

“De afgelopen 5 jaren heeft Tempo-Team bewezen te begrijpen en te promoten hoe performance gericht opleiden werkt en dit te kunnen implementeren in de praktijk. Moniek Jacobs heeft daar een grote rol in gespeeld. Moniek heeft een groot begrip van de business en staat daar dichtbij. Waar het gaat over opleidingsinterventies en programma’s neemt ze geen besluiten op afstand. Haar insteek in projecten en trajecten is altijd gericht op de werkplek en performanceverbetering van mensen en teams, waar Tempo-Team als geheel de vruchten van plukt! Daarnaast is de hele afdeling sterk gericht op effectmeting en continue verbeteren en is Moniek voor de hele afdeling kritisch en alert op kwaliteitsbewaking en inhoud”.

Tempo-Team neemt het stokje over van UWV, de winnaar van 2013.

De Publieksprijs 2014 is uitgereikt aan Gemeente Amsterdam – Stadsdeel West

Inge Hooijer
Inge Hooijer
Leren saai, hoe kom je daar nou bij? Als het maar contextgebonden is, dan gaat het vanzelf! Daar kwam ik al vroeg achter. Opgroeiend op een boerderij was er namelijk altijd wel wat te ontdekken. Kijken als jonge dieren werden geboren, struinen langs de slootkant met m’n insectenboek of de veearts meehelpen bij allerlei klussen. Ik genoot daar enorm van en deze natuurlijke en concrete setting hielp me bij het leggen van verbanden tussen werkzaamheden in de praktijk en theoretisch leren op school. Praktijk in leren centraal Na de middelbare school wist ik het zeker. Ik wilde iets toevoegen in de context van het onderwijs! Daarom koos ik voor de PABO waar de lessen onderwijskunde altijd mijn volle aandacht hadden. Hierin stond namelijk altijd de praktijk centraal, vertelden gastsprekers wat ze meegemaakt hadden en namen we een kijkje in de keuken van verschillende scholen. Na een aantal jaar in het bijzonder onderwijs gewerkt bleef ik geboeid door de onderwijskundige principes achter het leren. Ik ging opnieuw de schoolbanken in en volgde de master Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Daar verdiepte ik me in andere vormen van leren. Ook deed ik onderzoek naar de transfer van een professionaliseringstraject voor onderwijsprofessionals. Het viel me op dat er in het onderwijs en bedrijfsleven veel mooie leerinterventies ingezet worden, maar dat de praktijkcontext hierbij niet altijd het uitgangspunt is. Met creatieve blik en enthousiasme… Struin ik als onderwijskundige graag door de praktijk. Samen met een klant op zoek naar het doel van leren, oplossingen bedenken die wel werken en kijken wat die voor effect hebben. Om vervolgens de klant te leren het zelf te doen. Dat geeft mij enorm veel energie! Mijn natuurlijke drang naar ontwikkeling en nieuwsgierigheid naar nieuwe vormen van leren zorgen ervoor dat ik verder kijk dan bestaande wegen. Inge heeft de afgelopen maanden de 5 fundamentals van EMC op de digitale leeromgeving Moodle gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *