Wat is leren ons waard: een medaille met drie kanten? Gelukkig praten we in ons vak meer en meer over de toegevoegde waarde die we aan onze klanten leveren. En het blijft niet alleen bij praten, want rendement van leren en ontwikkelen is een thema dat op veel (HR) agenda’s staat.

Mijn opdrachtgevers sterken mij ook  dat investeren in leren en ontwikkelen alleen zinvol is als dit een zichtbare bijdrage levert aan (organisatie)doelstellingen. En … als je dat niet kunt benoemen, dat je van een  HRD professional  de vraag moet verwachten of het nuttig is om met een leerinterventie door te gaan. Kun je het zichtbaar resultaat benoemen (en vaststellen) dan is het ook mogelijk de investering hieraan te koppelen om het rendement (ROI) te bepalen. Dit is één kant van de medaille, waar vraag en aanbod elkaar vinden.

Vanuit de vraag geredeneerd heeft de medaille ook een andere kant. Wat is leren en ontwikkelen een organisatie waard. Ik merk dat in bijna iedere organisatie waar ik kom, het over de te besteden tijd en tarieven gaat. En … we hebben een aantal jaren wellicht op grote voet geleefd, het is een kopersmarkt op dit moment en je mag vooral niet de marktwerking verstoren. Toch lijkt het dat organisaties minder over hebben voor leren en ontwikkelen.

Een derde kant van de medaille is wat we ons zelf waard vinden. Stel dat je een dagdeeltarief hebt van 1000,- euro (Ja, ik kom het nog tegen). Een leerinterventie van twee dagen kost dan snel 4.000,- euro. Kun je voor jezelf verantwoorden dat je dit waard bent en dat je hiervoor een toegevoegde waarde hebt geleverd? En … wat doe je voor een organisatie die zelf alle touwtjes aan elkaar moet knopen? Durf je daar een andere aanpak te kiezen?

Van welke kant je de medaille ook bekijkt; Volgens mij zijn dit gezonde discussies die ons vak verder helpen. Uiteindelijk bepaalt het zichtbare resultaat dat met onze leerinterventies leveren wat het de klant en ons waard is. Laten we die dan ook samen bepalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *