Stel de WHIDA vraag en verbind leren en presteren!

WHIDA vraag

Kort geleden ben ik door een opdrachtgever benaderd met de vraag of ik voor haar medewerkers een leertraject wilde ontwikkelen. Doel was medewerkers in de zorginstelling klantgerichter te laten werken. Op mijn vraag waarom en voor wie de medewerkers meer klantgericht zouden moeten gaan werken, bleef het even stil.

Ik zal niet de enige zijn die in ons vakgebied dit soort vragen krijgt. Wat ik zie is dat we in ons vak vaak een vraag van een opdrachtgever oppakken zonder verder al te veel na te denken over het waarom. Wat wordt de deelnemer, maar vooral ook de organisatie, hier beter van?

Het is mijn vak, of misschien wel beroepsdeformatie, om te denken vanuit rendement en toegevoegde waarde. Sinds kort heb ik daarom de WHIDA vraag omarmd.

Met WHIDA stel je de vraag ‘Wat Heb Ik Daar Aan?’

De ‘Ik’ in de WHIDA vraag is een ruim begrip. In mijn voorbeeld is ‘Ik’ ook de zorginstelling. Wat heeft de zorginstelling aan medewerkers die meer klantgericht zijn? En ook de patiënt en zijn familie is een ‘Ik’. En wat dacht je van de potentiële deelnemers zelf?

Met een WHIDA blik door verschillende brillen kijken, levert verrassende antwoorden en inzichten op. Het ‘Ik’ perspectief, maakt het voor betrokkenen makkelijker om te formuleren wat ze aan een leertraject zouden hebben. Het vanuit verschillende perspectieven beantwoorden van de WHIDA vraag geeft richting en focus: wat is echt belangrijk en voor wie? En levert een leertraject wel de juiste bijdrage hieraan?

Rest mij u als lezer de HUWADA vraag te stellen; ‘Had U Wat Aan Dit Artikel?

Laat het me weten.

Stephan Obdeijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *