Ren-de-ment, Rendement!

Binnen de HRD-professie zijn we het wel eens: Opleiden in organisaties moet leiden tot rendement. Daarmee bedoelen we dat opleidingstrajecten moeten leiden tot verbetering van de prestaties van organisaties.

Maar wat als rendement wordt gedefinieerd als ‘de meetbare opbrengst afgezet tegen de gemaakte kosten’? En wat als het topmanagement alleen nog maar geld wil geven aan opleiden, net zoals bij andere organisatieonderdelen, als er sprake is van meetbare opbrengst? Dan wordt het toch vaak stil. En lijkt er voor hrd’ers zelf nog ontwikkelruimte te bestaan. Want de internationale cijfers over de metingen van rendement van opleiden in organisaties wijzen in de richting van 5-20%. Dat is weinig en dient vooral niet uitsluitend als een meetprobleem te worden opgevat. Meetbare opbrengst van leerinterventies is de logische uitkomst van een goed gevoerd proces. Hoe je dat doet? Door een methodische aanpak te hanteren.

Meer lezen over deze aanpak?

Lees het artikel Ren-de-ment, Rendement! in ROEM van Stephan Obdeijn en Jos Arets: Opleidingskrant_28_2015_NL_ROEM

EMC
EMC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *