Module Werkleren

Wij beschouwen de werkplek als de meest krachtige leeromgeving. De werkplek (presteerplek) wordt leerplek. Daar, in de dagelijkse werkpraktijk, gebeurt het, of moet het gaan gebeuren. En daar moet dus ook de toegevoegde waarde van onze interventies zichtbaar zijn.

Dit uitgangspunt heeft consequenties voor het ontwerpen en ontwikkelen van leer- en ontwikkeltrajecten. We richten bijvoorbeeld een ‘meester-gezel’ structuur in. We ondersteunen het leren op de werkplek door middel van performance support (denk hierbij bijvoorbeeld aan apps of een digitaal leerplatform).

In deze module onderzoek je op welke manier je Werkleren effectief en efficiënt in je eigen case kunt inzetten.

Op basis van een aantal principes van Werkleren, waaronder 70:20:10, maak je een ontwerp met daarin verschillende werkleer-interventies. Ook formuleer

je voor jouw case de randvoorwaarden om Werkleren te kunnen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren. Leidinggevenden en management hebben hierin een belangrijke faciliterende rol.

In het boek “Leren? Ik werk liever!” (Derksen, Bibo, van der Heide, 2011) stellen we ons de vraag: Hoe kun je mensen in hun werk maximaal laten leren zodat ze optimaal presteren? Dit boek vormt dan ook de theoretische basis voor deze module.

Expert: Paul Aartsen

Paul Aartsen  leren-ik-werk-liever

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

1 Comment

  1. Henk Maas schreef:

    Wat een geweldig gedegen basis wordt hier neergezet.
    Als we met deze visie en aanpak het terrein van ontwikkelen en leren aanpakken binnen organisaties dan zal dit zeker leiden tot zichtbare resultaten.

    Het is mogelijk van een nog grotere importantie voor de professional die deze trajecten moet gaan initiëren, opzetten en implementeren. Het geeft hem of haar een set (denk- en handelings-)gereedschap in handen om deze trajecten tot een goed eind te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *