De zin van effectmeting

struisvogelaward-2016

De Academie Internationale Betrekkingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontvingen het afgelopen jaar de Struisvogel Award.

Als je vraagt hoe mensen hun vakkennis op peil houden of hoe ze ervoor zorgen dat ze beter worden in hun werk, dan krijg je over het algemeen te horen: sparren met collega’s, het lezen van vakliteratuur, volgen van trainingen, workshops en lezingen. Maar wat levert ons dit werkelijk op? Gaan we er echt beter van presteren en hoe meten we wat we hebben geleerd? De Academie Internationale Betrekkingen van BZ ging samen met ons op zoek naar deze antwoorden.

Aanleiding leertraject
Binnen de afdeling waren er twee belangrijke en omvangrijke leertrajecten ontwikkeld voor medewerkers met internationale betrekkingen. Omdat het tijd werd voor een nieuwe aanbesteding, zijn leertrajecten geëvalueerd met als doel leertrajecten te kunnen door ontwikkelen. Om dit te doen is het belangrijk te weten hoe mensen het leertraject ervaren, of ze beter worden op inhoud, of ze er gelukkiger van worden en hoe het zit met de kennis en vaardigheden. Worden ze na het leertraject niet in het diepe gegooid? En tot slot: in hoeverre kan leren op de werkplek een bijdrage leveren? Het opmaken van de balans kostte veel tijd en energie, maar leren en ontwikkelen heeft vooral zin als je weet wat het oplevert en continu de lat verlegt. Het traject betekende een onafhankelijke evaluatie van de huidige leertrajecten en meer ruimte voor werkplek leren.’

Plan van aanpak
Om werknemers te boeien en te binden is het belangrijk leertrajecten op te zetten die aanspreken. In dit project brachten we met de klant in kaart op welke manier we dit met elkaar konden doen. Wat willen we meten en hoe gaan we dat doen? Wat was ook alweer het gewenste effect van de leertrajecten en hoe kunnen we meten wat we hebben gerealiseerd? Wanneer zijn we tevreden over de evaluaties en wat gaan we er vervolgens mee doen?

Theorie in verhouding tot praktijk
Door vooraf een stakeholderanalyse te houden vergroot je draagvlak en tegelijkertijd wordt waardevolle input geleverd voor de inhoudelijke vormgeving van de evaluatie. Verder geeft een effectmetingsplan richting aan de evaluatie: wat is het gewenste effect van een leertraject? Op welk niveau meet je? Waaraan kun je zien dat het gewenst effect is bereikt? Welke meetinstrumenten zet je in en wanneer ben je tevreden?

Het effectmetingsplan bestaat uit de volgende vijf stappen:

Resultaat
Uiteindelijk komt er inzicht in de tevredenheid van de deelnemers van de betreffende leertrajecten. Daarnaast hebben de deelnemers een hechte supportgroep overgehouden aan de opleiding, waar ze de rest van hun carrière profijt van hebben. Ook scoren de deelnemers voldoende op het toepassen van de verschillende vaardigheden die aan bod zijn gekomen tijdens de opleiding. Maar we weten nu ook dat sommige onderwerpen en werkprocessen onvoldoende aansloten op het werk. Informatie waar je dus verder mee aan de slag kunt.

Andere voordelen van effectmeting
Het waarom van een leertraject is noodzakelijk om te bespreken. Vaker en sneller komt op tafel wat het doel is of de gewenste beweging is bij de aanvraag voor een leertraject. De focus ligt meer op het hogere doel, wat moet het opleveren voor de organisatie? Het intakegesprek wordt vanuit een ander perspectief aan gegaan.

ACADEMIE INTERNATIONALE BETREKKINGEN
De Academie Internationale Betrekkingen (AIB) is voortgekomen uit de afdeling Leren & Ontwikkelen. AIB biedt platform aan alle rijksambtenaren die in hun werk te maken hebben met internationale betrekkingen. Het ondersteunt werknemers met internationale betrekkingen om beter te worden in hun werk en biedt ruimte voor het delen van kennis en ervaring.

Lees ook: Wie wint Struisvogelaward 2017?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *