BOEKEN

 

DE KUNST VAN LEREN EN WERKEN


Hans Prinsen werkt vanaf 1978 met mensen. Eerst als leraar, daarna trainer en coach. Hij is nu partner bij EMC Performance en direct betrokken bij onze activiteiten op het gebied van sales, training en coaching. Zijn credo is 'Je kunt de wind niet veranderen, maar hoe de zeilen staan bepaal jezelf'. Ieder mens wil en kan leren en hij is zelf verantwoordelijk voor dat proces. Hans krijgt energie om de mensen daarin te helpen. Zijn inzichten, ervaringen heeft hij als storyteller beschreven in dit boek.

Auteur: Hans Prinsen
 

HAAL JE KOP UIT HET ZAND


Organisaties in de VS stellen voor ongeveer vier procent van de leerinterventies vast of deze bijdragen aan organisatiedoelstellingen. In Nederland is dat waarschijnlijk niet meer dan een procent. Als we weten dat:

- organisaties die structureel hun prestaties en processen evalueren beter presteren dan bedrijven en organisaties die dat niet doen.

- we in Nederland jaarlijks meer dan 1,5 miljard euro besteden aan bedrijfsopleidingen.

Hoe kan het dat organisaties en hun managers vaak veel tijd en geld investeren in het leren en ontwikkelen van medewerkers zonder te weten wat dit eigenlijk oplevert? Dit boek geeft concrete handvatten en voorbeelden voor professionals die graag het rendement van hun inspanningen zichtbaar willen maken. Centraal staat hierbij de methode van het Effectmetingsplan. Deze methode is de afgelopen jaren in verschillende bedrijven toegepast en doorontwikkeld.

Auteurs: Stephan Obdeijn & Metteke Lubberts
 

LEREN? IK WERK LIEVER!


Hoe kun je mensen in hun werk maximaal laten leren zodat ze optimaal presteren? Die vraag intrigeert de auteurs van dit boek. Zij vinden dat leermogelijkheden te veel buiten het werk worden gezocht. Medewerkers volgend een opleiding of training in de verwachting dat ze het geleerde daarna toepassen in hun werk. Dat blijkt in de praktijk niet vanzelfsprekend. Door het leren in het werk te organiseren voorkom je dit probleem en bespaar je kosten. Dit boek gaat over de vraag hoe je dat doet. De auteurs beschrijven werkvormen en tools aan de hand van cases van de FIOD, hogeschool Saxion, KLM, ingenieursbureau Movares en ING. Ook presenteren zij relevante theorie en factoren die het leren in het werk bevorderen.

Dit boek biedt managers, opleiders en adviseurs praktische richtlijnen en een goede theoretische basis om zelf aan de slag te gaan met performanceverbetering.

Auteurs: Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide