Vitens logo
Vitens logo

Bedrijfsacademie

  • Hoe richt je een bedrijfsacademie in die waarde toevoegt aan de organisatie?
  • Waar richt een bedrijfsacademie zich op?
  • Wat doe je zelf, wat leg je in de lijn en wat besteed je uit?

Enkele vragen die langskomen als organisaties een bedrijfsacademie willen oprichten of willen herijken. Zo ook bij Vitens.

Vitens heeft EMC gevraagd de visie zoals deze was opgesteld te helpen vertalen van denkwijze naar werkwijze. Twee belangrijke doelstellingen stonden centraal:

  1. Het ontwikkelen van managers en medewerkers door te werken aan gezamenlijke betekenisgeving, cultuur en leiderschap.
  2. Het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers.

In dit traject hebben EMC-adviseurs meegedacht en meegewerkt als interim HRD-adviseur. Aan de hand van concrete projecten, zoals een management development traject, EVC, stagebeleid, een introductieprogramma, heeft EMC het denken verdiept om bij te dragen aan de doelstellingen. Cruciaal bij het succesvol neerzetten van deze bedrijfsacademie is geweest:

  • Stel continu de vraag: wat is de visie en strategie van het bedrijf en welke toegevoegde waarde heeft een bedrijfsacademie hierin te leveren? Doorbreek het traditionele wij (lijn)/ zij (staf) denken en de ‘ivoren toren’ door werkelijk vraaggestuurd te werken en als stevige adviseur/partner op te treden.
  • Richt je op de grote kansen (er zijn altijd wel 100 dingen te doen) en zorg dat je deze vertaalt in concrete projecten met zichtbaar resultaat.
  • Betrek bij alles wat je doet de organisatie zelf. Alle programma’s zijn ontwikkeld met een bouwgroep die bestond uit mensen uit alle lagen van de organisatie. Vanaf het begin straalde de bedrijfsacademie uit dat het geen ‘hoofdkantoor-orgaan’ was dat top-down van alles dropte, maar dat het vraaggestuurd aan de slag gaat, voor, door en met de mensen zelf.
  • Maak de organisatie zelf sterk. De organisatie gaat proberen activiteiten te beleggen bij de bedrijfsacademie waarvan je je moet afvragen of je dit wilt. Een bedrijfsacademie heeft tot doel collectief leren te bevorderen en individueel leren te faciliteren. Echter, als het gaat om individueel leren is dit primair een taak van medewerker en leidinggevende.
EMC
EMC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *