Artificial-Intelligence

Eerder heb ik beloofd dat ik jullie meeneem in een aantal trends die ons HRD-vakgebied drastisch zullen veranderen. Als eerste neem ik jullie mee in de ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI).

Als mensen zijn we steeds minder in staat om alle beschikbare data te verwerken, raadplegen en gebruiken. Zijn machines straks intelligenter dan wij? Dat is één van de vragen die me bezig hield in de workshop van Donald Clark. Het liefst zouden we de vraag met ‘nee’ beantwoorden, maar een ‘ja’ is al werkelijkheid. Een paar voorbeelden:

  • AirBnB en Nest hebben al een samenwerking waarin ze samen met de huurders en verhuurders een community inrichten om op basis van data energie te besparen. Met als achterliggende gedachte dat dit een positieve impact heeft op milieu en omgeving.
  • Tesla verzamelt maandenlang gegevens over inparkeren en na een wereldwijde software update kunnen de auto’s van de één op de andere dag zelfstandig inparkeren.
  • AlphaGo wint met 4-1 van de wereldkampioen Go. Doorslaggevend voor de overwinningen van AlphaGo is zijn zelflerend karakter. Het team van Google heeft de computer met een aantal systemen laten trainen en daarvan laten leren. Zo hebben ze de machine een professionele go-speler laten nadoen en partijen laten spelen tegen een oudere versie van zichzelf.

De ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) toepassingen gaat zo snel dat principes en mogelijkheden ook beschikbaar zijn en komen voor leren en ontwikkelen. Donald Clark heeft een taxonomie gemaakt van de verschillende niveaus van AI in leren en ontwikkelen:

1: Tech

2: Assistive

3: Analytic

4: Hybrid

5: Autonomous

Op zijn website heeft hij deze niveaus beschreven.

De essentie is dat AI het mogelijk maakt om (online) leren te transformeren van ééndimensionaal en lineair naar slim, feedback rijk, gepersonaliseerd voorspellend en data gedreven. AI:

  • levert betere diagnoses dan docenten trainers;
  • kan voorspellen en daarmee de student beter helpen;
  • geeft de toegespitste content / feedback en vragen.

Daarnaast is AI goed toe te passen in de ontwikkeling van leermiddelen en –materialen. Een concreet voorbeeld is het programma Wildfire. Wildfire maakt het nu al mogelijk om e-learning modules in veel minder tijd te ontwikkelen dan op traditionele wijze. En niet alleen op basis van aangeleverde content. Wildfire zoekt op internet ook zelf naar aanvullingen die verbetering van de content kunnen beteken. Ben je geïnteresseerd? Bekijk dan de video van Donald Clark over Wildfire.

Of machines straks intelligenter zijn dan wij? Daar ben ik nog niet van overtuigd, want het denken en doen van mensen is complex en onvoorspelbaar. Maar een Meat puppet ben ik niet. En jij?

Over enkele weken verschijnt de tweede blog. Deze gaat over de individualisering van leren: Adaptive en Social Learning. Blijf je mij volgen?

Stephan

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *